Do Yoga, Get well!

Η γιογκική πρακτική συνδυάζει εξαιρετικά οφέλη για το σώμα και το νου μας. Ειδικά τους χειμερινούς κι ανοιξιάτικους  μήνες που είμαστε επιρρεπείς στα κρυολογήματα, η yoga μπορεί να ανακουφίσει και να καταπολεμήσει τα συμπτώματα. Στα personal sessions και στα ομαδικά μαθήματα διδάσκονται σχετικές πρακτικές που ενισχύουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Διαβάστε το χρήσιμο άρθρο και δείτε πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε ένα κοινό κρυολόγημα κάνοντας yoga!

Κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, οι περισσότεροι από εμάς «αρπάζουμε» τουλάχιστον μια φορά ένα κοινό κρυολόγημα, αυτή την πανταχού παρούσα ιογενή λοίμωξη που κατά κανόνα κάνει τον κύκλο της μέσα σε μια εβδομάδα. Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι που ακολουθούν μια τακτική γιογκική πρακτική διαπιστώνουν ότι παθαίνουν λιγότερα κρυολογήματα σε σχέση με πριν, ενώ ακόμη κι όταν αρρωσταίνουν, φαίνεται πως η ένταση των συμπτωμάτων είναι μικρότερη.

Ενώ δεν έχει αποδειχθεί άμεσα ότι η γιόγκα μπορεί να αποτρέψει ή να θεραπεύσει τα κρυολογήματα, έχει προκύψει από πολυάριθμες έρευνες ότι βελτιώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, εν μέρει λόγω της τεκμηριωμένης της επίδρασης στη μείωση των επιπέδων της κορτιζόλης, η οποία αποκαλείται και ορμόνη του στρες. Βραχυπρόθεσμα, τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης στην πραγματικότητα προάγουν την ανοσία, αλλά όταν επιμένουν επί μακρόν καταλήγουν να την υπονομεύουν, δημιουργώντας έτσι μια ευπάθεια στα κρυολογήματα αλλά και σε άλλα προβλήματα υγείας.

Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τον ρόλο που διαδραματίζει γενικά η γιόγκα στην πρόληψη των κρυολογημάτων, υπάρχουν συγκεκριμένες γιογκικές πρακτικές που βοηθούν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων και μειώνουν τη διάρκεια της ασθένειας. Παρακάτω σας παραθέτουμε ορισμένες προτάσεις.

Neti

Χρησιμοποιήστε ένα κανατάκι νέτι. Το κανατάκι νέτι χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό της μύτης με ζεστό αλμυρό νερό, ώστε να απομακρυνθεί η περιττή βλέννα και να ελευθερωθεί η αναπνοή. Επιπλέον μπορεί να βοηθήσει και στο καθάρισμα των ρινικών κοιλοτήτων, προλαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις την ανάπτυξη μιας δευτερογενούς βακτηριακής λοίμωξης. Γεμίστε το κανατάκι νέτι με ζεστό αλμυρό νερό (πάρτε μια μικρή ποσότητα αλατιού, το ένα τρίτο περίπου ενός κουταλιού του γλυκού , και αναμείξτε το με ένα τεταρτάκι του λίτρου νερό) και τοποθετήστε το στόμιο στο δεξί σας ρουθούνι. Γείρετε το κεφάλι σας προς τα αριστερά ώστε να επιτρέψετε τη ροή του αλατόνερου προς το πίσω μέρος του λαιμού σας, τριγύρω από την περιοχή των ρινικών κοιλοτήτων και τελικά μέσα από το άλλο ρουθούνι. Επαναλάβετε από την άλλη πλευρά. Εάν υποφέρετε από ρινίτιδα, προσθέστε λίγο ακόμη αλάτι ώστε να διευκολύνετε την απομάκρυνση ακόμη περισσότερης βλέννας. Εάν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, καρδιακή ανεπάρκεια, ή οποιαδήποτε άλλη ιατρική πάθηση που επηρεάζεται από το αλάτι, παρακαλούμε παραλείψτε τελείως την προσθήκη αλατιού.

Om Hymn

Μια σουηδική έρευνα έδειξε ότι το βουητό είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για να αποσυμφορίζονται οι ρινικές κοιλότητες. Η απαγγελία του μάντρα «Όμ» είναι καλή επιλογή, καθώς ο ήχος «μμμ» δημιουργεί μια ισχυρή αντήχηση στο εσωτερικό του κεφαλιού. Δοκιμάστε να συνεχίσετε την απαγγελία για μακρύτερο χρονικό διάστημα από το συνηθισμένο και συντονιστείτε με τις δονήσεις στη μύτη και τον ουρανίσκο σας. Μολονότι δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά, οι απαγγελίες που περιλαμβάνουν τον ήχο «ααα», ο οποίος τείνει να αντηχεί στο στήθος, μπορούν να φανούν χρήσιμοι για την απομάκρυνση της βλέννας από εκεί.

Yoga Postures

Εντάξτε στην πρακτική σας στάσεις που επιταχύνουν την ανάρρωση. Στάσεις που συμβάλλουν στη διάνοιξη του στήθους, όπως η υποστηριζόμενη Σούπτα Μπάντα Κονάσανα (στάση ανάκλισης με ενωμένα τα πέλματα) και η υποστηριζόμενη Σέτου Μπάντα Σαρβανγκάσανα (στάση της γέφυρας) διευκολύνουν τη βαθιά, επανορθωτική αναπνοή. Εάν από την άλλη αισθάνεστε συμφόρηση στο στήθος σας, ενδέχεται να σας προκαλέσουν βήχα. Σ’ αυτή την περίπτωση, προτιμήστε μια υποστηριζόμενη πρόσθια κάμψη όπως η Μπαλάσανα (στάση του παιδιού). Η’ μια παραλλαγή της Ουπαβίστα Κονάσανα, κατά την οποία κάθεστε με τα πόδια σταυρωμένα και αναπαύετε το μέτωπό σας στα διπλωμένα σας χέρια ή πάνω σε ένα κάθισμα. Η Βιπαρίτι Καράνι (στάση με τα πόδια πάνω στον τοίχο) και η Σαλάμπα Σαρβανγκάσανα (υσποστηριζόμενη στάση στήριξης στους ώμους) είναι ιδανικές εάν αισθάνεστε τα επίπεδα ενέργειάς σας χαμηλά.

Μην το παρακάνετε. Όταν το σώμα σας είναι κουρασμένο και πονάει, σας στέλνει το μήνυμα να ξεκουραστείτε. Ένας από τους στόχους της γιόγκα είναι να αυξήσει την ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε λεπταίσθητες εσωτερικές καταστάσεις. Το να αγνοούμε τέτοια μηνύματα και να υπομένουμε σειρές ολόκληρες από Χαιρετισμούς στον Ήλιο ή άλλες έντονες πρακτικές δεν είναι καθόλου γιογκικό. Προτιμήστε πιο χαλαρές πρακτικές, ώσπου το σώμα σας να σας δώσει το πράσινο φως για να συνεχίσετε. Ακόμη κι όταν σας κάνει προσωρινά να αισθάνεστε ανάταση, μια δυναμική πρακτική ενδέχεται να καθυστερήσει την ανάρρωσή σας.

Timothy McCall, M.D. (yogajournal.com)

Αναρτήθηκε από την Swami Nirvikalpa (Όλγα Αλεξίου).

Yoga & Cold Relief