Πρακτικές για τα 2 πρώτα Νιγιάμα της Ράτζα Γιόγκα του Πατάντζαλι

Γράφει η
Πρακτικές για τα 2 πρώτα Νιγιάμα της Ράτζα Γιόγκα του Πατάντζαλι

Στο σύστημα διαλογισμού της Ράτζα Γιόγκα του Πατάντζαλι, έχουμε τα εξής 5 Νιγιάμα:

  1. Καθαρότητα (shaucha)
  2. Ικανοποίηση (santosha)
  3. Λιτότητα ή αυτοπειθαρχίες (tapas)
  4. Μελέτη του εαυτού (swadhyaya)
  5. Αφοσίωση στον ανώτερο εαυτό (ishwara pranidhana)

Τα 5 Νιγιάμα αποσκοπούν στο να εναρμονίσουν τη σχέση με τον εαυτό μας, τον εσωτερικό μας κόσμο και μας οδηγούν σε ένα τρόπο διαβίωσης με μεγαλύτερη ακεραιότητα, αυτοπειθαρχία, σεβασμό στη φύση και σύνδεση με τις πνευματικές πτυχές της ζωής.

Ας δούμε το πρώτο Νιγιάμα, το Shaucha (Σάουτσα) που σημαίνει η καθαρότητα του σώματος και του νου. Είναι μια προτροπή να κρατάμε το σώμα, το νου και το περιβάλλον που ζούμε καθαρό και τακτοποιημένο. Καθαρίζουμε καθημερινά το σώμα μας από τη σκόνη και τα μικρόβια που μαζεύει και το νου μας από τις σκέψεις που μαζεύονται εκεί.

Φανταστείτε να πηγαίναμε για ύπνο στο κρεβάτι με τα ρούχα της εργασίας μας. Mε τον ίδιο τρόπο οι μη χρήσιμες, οι βλαπτικές σκέψεις, οι σκέψεις αγωνίας και ανησυχίας είναι σαν τη σκόνη και χρειάζεται να κάνουμε καθημερινά ένα "νοητικό" ντους πριν πάμε για ύπνο και αυτό κάνει ο βραδυνός διαλογισμός. Αφορά επίσης την αγνότητα, την καθαρότητα στη διατροφή μας. Τι τροφές θα επιλέξουμε για να μην επιβαρύνουμε με τοξίνες το σώμα μας και να μην "βαρύνουμε" σωματικά και νοητικά; Και τέλος κρατάμε το περιβάλλον μας καθαρό και σε τάξη, ώστε να μας δημιουργεί μια αίσθηση ηρεμίας.

Ο Patanjali λέει ότι η saucha οδηγεί στη χαρά, στην ευχαρίστηση, στη συγκέντρωση και στον έλεγχο των αισθήσεων.

Δείτε εδώ μια πρακτική διαλογισμού για την ανάπτυξη νοητικής καθαρότητας

Και επιπλέον εδώ στην ενότητα 11, μπορείτε να βρείτε στα self practice video την πρακτική διαλογισμού "Ανασκόπηση της ημέρας" από το σύστημα Satyananda που τη συναντάμε επίσης ως "Πυθαγόρεια ανασκόπηση". Είναι η κατεξοχήν άσκηση διαλογισμού που μπορούμε να κάνουμε καθημερινά για να καθαρίσουμε το νου μας από τις σκέψεις πριν πάμε για ύπνο και να τον επαναπρογραμματίσουμε.

Το δεύτερο Νιγιάμα είναι το Santosha (Σαντόσα) και σημαίνει ικανοποίηση, να είναι κάποιος ικανοποιημένος με όσα έχει.

Εδώ καλούμαστε να είμαστε ευγνώμονες για όλα τα πράγματα που έχουμε αντί να εστιάζουμε και να αγχωνόμαστε για όλα αυτά που δεν έχουμε. Είναι μια υπενθύμιση ότι τα υλικά αγαθά και οι προσωρινές απολαύσεις είναι ακριβώς αυτό… προσωρινά.

Η Σαντόσα είναι ικανοποίηση και αποδοχή της αλήθειας της παρούσας στιγμής. Ερμηνεύεται ως η μεγαλύτερη ευτυχία, η βαθύτερη χαρά, η πληρότητα που δεν μπορεί να κλονιστεί από τις δύσκολες στιγμές της ζωής, από την αδικία, τις κακουχίες, την κακή τύχη. Η ικανοποίηση είναι πραγματικά να αποδεχτούμε τη ζωή όπως είναι, με τις καλές και τις κακές στιγμές της. Αυτό δεν είναι μοιρολατρία, δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε την πραγματικότητά μας ή να βάζουμε στόχους για το μέλλον. Η ζωή μας φέρνει και καταστάσεις στις οποίες δεν έχουμε αποκλειστικά τον έλεγχο. Αν απελευθερώσουμε το μυαλό σας από το να θέλουμε η κατάστασή μας να είναι διαφορετική, θα γίνει πιο εύκολο. Δεν μπορούμε να τρέχουμε συνεχώς πίσω από την ικανοποίηση. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε τον χώρο για αυτό.

Και όπως δηλώνει ο Patanjali, όταν κάποιος εδραιωθεί σε αυτή την κατάσταση ικανοποίησης, αποκτάται αξεπέραστη ευτυχία ή με άλλα λόγια, η ευτυχία γίνεται επιλογή μας.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αυξήσουμε το αίσθημα της ικανοποίησης και τη χαρά  στη ζωή μας είναι να εκφράσουμε, να νιώσουμε ευγνωμοσύνη για όσα έχουμε. Δείτε εδώ μια πρακτική διαλογισμού ευγνωμοσύνης

Είμαι όπως πάντα στη διάθεσή σας να σας στηρίξω και καθοδηγήσω όσο καλύτερα μπορώ. 

Καλή συνέχεια, καλή πρακτική
Swami Nirvikalpa 

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Copyright © 2022 Swami Nirvikalpa - Olga Alexiou, All rights reserved.